Veelgestelde vragen

Hieronder tref je antwoorden aan op veelgestelde vragen en algemene informatie.

Contact informatie

Hoe kan ik Holland Energie bereiken? +

Adresgegevens

Holland Energie bv
Transistorstraat 100
1322 CH Almere

Contactgegevens

Je kunt je vraag stellen aan: klantenservice@holland-energie.nl of direct bellen met een van onze klantenservice medewerkers. We zijn bereikbaar op werkdagen van 09.00 – 19.00 uur via 036 20 44 000.

Algemene gegevens

Kamer van Koophandel nummer: 62896326
BTW nummer: NL855003261B01
Rekeningnummer [IBAN]: NL70ABNA0503484784

Hoe verander ik mijn gegevens? +

Je kunt je gegevens veranderen via het Wijzigingen formulier. Onder ‘Personalia’ verander je gegevens als naam en adres.
Voor het doorgeven van de naamswijziging van je organisatie mag je telefonisch contact opnemen met ons. Houd je meterstanden bij de hand voor een snelle afhandeling.

Facturatie

Hoe werkt de facturatie bij Holland Energie? +

Bij Holland Energie ontvang je facturen per aansluitadres, met een duidelijk overzicht van je verbruik en kosten. Heb je gas en elektriciteit op één adres? Dan ontvang je één gecombineerde factuur. Heb je meerdere aansluitadressen? Dan ontvang je per aansluitadres een aparte factuur.

Wil je precies weten hoe onze facturatie werkt en wat dit voor jou betekent? Bekijk dan deze pagina voor een uitgebreide toelichting.

Waarom moet ik maandelijks een voorschot als termijnbedrag betalen? +

Het maandelijkse voorschot is bedoeld om te voorkomen dat je bij de jaarafrekening in één keer een groot bedrag moet betalen. Daarom maakt Holland Energie aan het begin van het verbruiksjaar of contract een schatting van je verwachte energieverbruik. Die schatting wordt vervolgens verdeeld over het komende jaar en omgerekend naar twaalf maandelijkse voorschotten.

Energierekening

 EAN-code +

De EAN-code is een uniek nummer waarmee wij je aansluiting kunnen herkennen.

Meterstanden +

Dit zijn de begin- en eindstanden die wij gebruikt hebben om je verbruik in de afgelopen periode te berekenen. Deze hebben wij van je netbeheerder, van jou of op ons verzoek van de netbeheerder vanuit je slimme meter ontvangen. Mocht dat niet gelukt zijn dan is er sprake van een schatting en wordt dit aangegeven.

Enkeltarief, normaaltarief en daltarief +

Je betaalt het enkeltarief als je meter 1 (actief) telwerk heeft. Al het verbruik wordt tegen dezelfde prijs (het enkeltarief) afgerekend. Wanneer je meter 2 (actieve) telwerken heeft, betaal je – afhankelijk van de mogelijkheden- of voor al het verbruik dezelfde prijs (het enkeltarief) of voor het verbruik in de daluren het daltarief. De daluren zijn van maandag t/m vrijdag van 23:00 tot 7:00 uur [in Brabant en Limburg van 21:00 tot 7:00 uur], in het weekeinde en op feestdagen. In de overige uren betaal je dan het normaaltarief. * Wij geven hetgeen van toepassing is op je energienota weer.

Normaal- en daluren +

De normaaluren zijn van maandag t/m vrijdag van 07:00 tot 23:00 uur. In Brabant en Limburg zijn de normaaluren van 07:00 tot 21:00 uur. Overige uren en officiële feestdagen zijn daluren. Holland Energie is gerechtigd haar prijzen aan te passen indien een/de netbeheerder(s) op enig moment mocht(en) beslissen om andere normaal- en daluren te hanteren dan hiervoor is aangegeven.

Regiotoeslag gas +

Bij Holland Energie betaal je een regiotoeslag gas ongeacht in welke regio je woont. Wij hanteren geen regiotoeslag afhankelijk van je aansluitadres maar één prijs voor het hele land. Dit is wel zo eerlijk en transparant.

Correctiefactoren gas +

De meterstand op je gasmeter wordt achteraf gecorrigeerd voor calorische waarde en (eventueel) voor temperatuur en hoogteligging:

  • De calorische waarde is de hoeveelheid energie in een kubieke meter (m3) aardgas. Je netbeheerder stelt maandelijks de calorische waarde van het geleverde gas vast.
  • Het volume van het geleverde gas is afhankelijk van de temperatuur in je gasmeter. Indien je meter niet corrigeert voor de temperatuur van het geleverde gas, corrigeren wij het met een standaardfactor.
  • Het volume van het geleverde gas is afhankelijk van de hoogteligging van je gasmeter. Afhankelijk van de hoogte boven NAP corrigeren wij het met een standaardfactor.

Wanneer er sprake is van een van bovenstaande correcties wordt deze verrekend via aanpassing van de gemeten hoeveelheid.

Netbeheerkosten +

Dit zijn de kosten voor je aansluiting en het transport door de netbeheerder. De opbouw van deze kosten vind je op de website van je netbeheerder. Het bedrag wordt door de leverancier namens de netbeheerder bij je in rekening gebracht en aan hen afgedragen. Wie je netbeheerder is, is op de nota aangegeven.

Overheidsheffingen +

De overheid heft per kWh en m3:

  • Energiebelasting, een heffing op elektriciteit en aardgas ingevoerd om verbruikers te stimuleren zuinig en bewust met energie om te gaan, en
  • Opslag Duurzame Energie [O.D.E.], een opslag op elektriciteit en gas ingevoerd om de uitgaven ter stimulering van duurzame energie te dekken. Wij dragen deze bedragen af aan de Belastingdienst.

Vermindering energiebelasting +

Elk huishouden of bedrijf met een zg. verblijfsfunctie heeft een bepaalde hoeveelheid gas en elektriciteit minimaal nodig, hierover hoef je geen belasting te betalen. De energiebelasting wordt daarom verminderd met een vast bedrag per elektriciteitsaansluiting per jaar. Wij verrekenen dit op de (jaarlijkse) eindnota of maandelijks.

BTW +

De btw betaal je over alle leveringskosten, de netbeheerkosten én over de overheidsheffingen.

Nieuw termijnbedrag +

Wij bepalen je nieuwe termijnbedrag op basis van het verbruik in de afgelopen periode of een schatting voor de komende periode en de verwachte prijzen. Je termijnbedrag is exclusief eventuele teruggave heffingskorting.
Als je verwacht dat je verbruik de komende periode aanmerkelijk zal wijzigen, dan raden wij je aan het termijnbedrag te laten aanpassen.

Rekening en betalen

De automatische betaling is niet gelukt? +

Wanneer betaling via automatische incasso niet lukt, dan ontvangt u van Holland Energie een herinnering per e-mail met het verzoek het bedrag zelf over te maken via een handmatige betaling. Als de automatische incasso de volgende keer opnieuw niet lukt, wordt de betaalwijze aangepast naar “zelf overmaken”. De kosten voor het verwerken van handmatige betalingen bedragen € 3,00 excl. btw/ € 3,63 incl. btw per factuur.

Wat te doen na ontbinding van de leveringsovereenkomst omdat ik niet betaald heb? +

Meld je binnen twintig dagen, nadat je het bericht hebt ontvangen van je netbeheerder, aan bij een nieuwe leverancier. Je kan er ook voor kiezen om bij Holland Energie te blijven, in dit geval moet je al je openstaande rekeningen en een waarborgsom betalen. Als je niet op tijd een leverancier hebt gevonden, loop je het risico om afgesloten te worden door je netbeheerder.

Overstappen naar Holland Energie

Hoe stap ik over naar Holland Energie? +

Je kunt eenvoudig telefonisch of via onze website een aanvraag indienen, wij verzorgen de rest. Je hoeft je niet af te melden bij de huidige leverancier. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice.

Kan ik een overstapdatum afspreken? +

Ja, je kunt naar Holland Energie overstappen wanneer je contract bij je oude energieleverancier afloopt. En deze datum kun je als overstapdatum opgeven. Het hele overstapproces regelen wij, je hoeft daar zelf niets voor te doen. Je kunt uiteraard ook eerder overstappen naar Holland Energie, maar dan kan het zijn dat je een boete krijgt van je oude leverancier. Raadpleeg je huidige contract en check je opzegtermijn. Voor meer informatie over eventuele boetes die gehanteerd worden door je huidige leverancier adviseren we je contact op te nemen met je huidige leverancier.

Ik ben een grootverbruiker, kan ik me ook aanmelden als klant? +

Ja, wij leveren ook aan grootverbruikers. Neem contact met ons op om dat te bespreken.

Word ik getoetst op kredietwaardigheid? +

De reden dat we een kredietwaardigheidstoets uitvoeren, is om ervoor te zorgen dat we onze diensten op een verantwoorde manier kunnen aanbieden. Het helpt ons om risico’s te beperken en tegelijkertijd jou als klant te beschermen tegen financiële verplichtingen die mogelijk niet goed passen bij je situatie. Uiteraard gaan we zorgvuldig en vertrouwelijk met alle gegevens om.

Soms vragen we een waarborgsom als zekerheidsstelling +

Als uit de kredietwaardigheidstoets een mogelijk betalingsrisico blijkt vragen we een waarborgsom als extra zekerheid.

Leveren jullie ook alleen gas?+

Doorgaans bieden wij stroom en gas aan. Maar we kunnen ook alleen gas leveren.

Belasting / heffingskorting

Belasting besparen? +

Ben je de gebruiker van een WOZ-object waarop zich meer dan 1 gasaansluiting en/of meer dan 1 elektriciteitsaansluiting bevindt? Mogelijk kan je energiebelasting besparen. Als je het verbruik van de energieaansluitingen bij elkaar optelt, kan het zijn dat het totale verbruik in een lager belastingtarief valt waarbij we rekening houden of je WOZ-object wel of geen een zg. verblijfsfunctie heeft. Graag adviseren wij je over deze cumulatie van verbruik.

Heffingskorting bij adres met verblijfsfunctie +

Een leveringsadres heeft een verblijfsfunctie als iemand woont of werkt op dit adres. Je krijgt dan per elektriciteitsaansluiting een heffingskorting van € 524,92 excl. btw/ € 635,15 incl. btw (tarief 2025). Vermindering energiebelasting geldt niet bij gasaansluitingen. Ook voor je als zakelijke klant is er dus vaak wel sprake van een heffingskorting situatie.
Als er geen verblijfsfunctie op het adres is, krijg je geen vermindering energiebelasting. Per 1 januari 2015 heeft de overheid de beperkte vermindering energiebelasting voor een adres zonder verblijfsfunctie afgeschaft.

Meterstanden

Hoe kan ik mijn meterstanden doorgeven? +

Als je een slimme meter hebt, kunnen wij de meterstanden uitlezen als je daar toestemming voor hebt gegeven en hoef je niets te doen. Als je geen slimme meter hebt, kun je je meterstanden doorgeven via je persoonlijke Klantportaal. Wanneer je je aanmeldt als nieuwe klant bij Holland Energie en je hebt geen slimme meter, ontvangt je 10 dagen voordat je overstapt een email van ons met het verzoek om de meterstanden door te geven. Via de retour-email kun je de meterstanden aan ons doorgeven.

Welke meterstanden moet ik doorgeven? +

Als je geen slimme meter hebt, ontvangen we graag de meterstanden elektriciteit en gas indien je beide van Holland Energie gaat afnemen. Je hoeft alleen de cijfers voor de komma aan ons door te geven. Als je wel een slimme meter hebt lezen wij die uit als je daar toestemming voor hebt gegeven.

Slimme meter

Wat is een slimme meter? +

De slimme meter is een digitale energiemeter die anders dan de huidige meters voor elektriciteit en gas op afstand door de netbeheerder kan worden uitgelezen. De netbeheerder stelt de data aan ons ter beschikking wanneer wij die opvragen.
Daarnaast biedt de slimme meter de mogelijkheid om zelf nauwkeurig je verbruik te volgen. Dit leidt tot inzicht waardoor het makkelijker wordt om energie te besparen.

Wat heb ik aan een slimme meter? +

Met de slimme meter hoef je geen meterstanden meer door te geven. Je netbeheerder leest de gegevens op afstand uit en geeft deze door aan Holland Energie. De jaarlijkse eindnota kan exact op een elk moment worden bepaald en dat voorkomt discussies over de juiste stand als je verhuist of overstapt naar een ander product of andere energieleverancier. Met de slimme meter kun je je energieverbruik ook zelf gemakkelijk volgen, mede omdat je regelmatig een verbruiksoverzicht zult ontvangen. En dat kan je helpen energie te besparen.

Wat gebeurt er met mijn gegevens? +

Je meetgegevens worden uitgelezen voor je verbruiksoverzichten. Meer gedetailleerde informatie over je verbruik, bijvoorbeeld over welke apparaten je in je bedrijf hebt of op welke tijdstippen je bedrijf gesloten is, is niet beschikbaar. Daarnaast moeten wij ons altijd houden aan de Wet bescherming persoonsgegevens. Wij nemen bovendien uitgebreide maatregelen om ons netwerk en dataverkeer te beveiligen.

Wanneer krijg ik een slimme meter? +

Je ontvangt een slimme meter indien je elektriciteit aansluiting kleiner is dan 3x80A en indien het technisch mogelijk is.

Bij het afsluiten van een energiecontract met Holland Energie krijg je via een prioriteitsaanvraag zo snel mogelijk de beschikking over een slimme meter. Deze vervroegde plaatsing regelen wij voor je en de kosten zijn voor ons*. Wij zijn echter wel afhankelijk van de voorwaarden van de netbeheerder, o.a. of plaatsing technisch mogelijk is.

* geldt uitsluitend voor kleinverbruik aansluitingen waarop een minimaal verbruik wordt gemeten van 15.000 kWh elektriciteit/jaar of 4.500 m3 gas/jaar en vanaf een 3-jarig contract. Bij een lager energieverbruik kan je als je de slimme meter wil de € 60,00 excl. btw zelf betalen. Voor consumenten berekenen we € 1,00 incl. btw per aansluiting met een minumum van € 2,00 incl. btw per huishouden per maand door via de vaste leveringskosten.

Kan ik plaatsing van de slimme meter weigeren? +

De slimme meter is niet verplicht. Als je de slimme meter echt niet wilt, dan kan je deze weigeren. Je houdt dan je oude meter of je krijgt een digitale meter die niet automatisch de standen doorstuurt.

Hoe werkt de slimme meter? +

De slimme elektriciteitsmeter heeft meerdere telwerken. Hiermee kan je zowel je verbruikte elektriciteit als je teruggeleverde energie aflezen. Er zijn verschillende soorten slimme meters in omloop.

Een slimme meter staat via het GPRS netwerk in verbinding met de meetverantwoordelijke. Deze communicatie maakt het mogelijk om de meter op afstand te ‘blokkeren’ en weer ‘vrij te geven’. Staat er geen ‘Connect’ in het scherm, dan is je meter op afstand geblokkeerd en kan je de schakelaar niet gebruiken. Na vrijgave komt er weer ‘Connect’ op het display van je meter te staan en kan je de elektriciteit weer inschakelen.

Controlelampje
Op een digitale meter zitten 2 of meer controlelampjes, afhankelijk van het type meter.
Knippert het controlelampje dan wordt er elektriciteit verbruikt of teruggeleverd. Hoe sneller het lampje knippert hoe meer stroom er wordt verbruikt/teruggeleverd. Brand het controlelampje continu, dan is er geen verbruik!

Persoonlijke klant login

Wanneer krijg ik toegang tot het Klantportaal? +

Wij zijn overgestapt naar een nieuw klantsysteem. Komende periode worden alle bestaande klanten naar het nieuwe systeem overgezet. In het nieuwe systeem krijgt je als klant je eigen persoonlijke Klantportaal. Hierin regel je eenvoudig al je energiezaken op één plek. En heb je inzicht in je verbruik, facturen, betalingen en contractgegevens. Ook kun je zelf wijzigingen doorgeven, zoals je contact- of adresgegevens. Je krijgt van ons bericht wanneer je toegang hebt tot het nieuwe Klantportaal. Tot die tijd kun je de EnergieVerbruiksManager blijven gebruiken.

Je kunt op twee manieren inloggen op het Klantportaal.

1. Via de website Klik op onderstaande link om naar het Klantportaal te gaan en log in met je emailadres.

Login Klantportaal

2. Via de app Download de app ‘Holland Energie Klantportaal’ in de Play store (voor Android) of App store (voor iPhone). En log in met je e-mailadres en maak een wachtwoord aan.

Hoe krijg ik toegang tot het Klantportaal? +

Je kunt op twee manieren inloggen op het Klantportaal.

1. Via de website Klik op onderstaande link om naar het Klantportaal te gaan en log in met je emailadres.

Login Klantportaal

2. Via de app Download de app ‘Holland Energie Klantportaal’ in de Play store (voor Android) of App store (voor iPhone). En log in met je e-mailadres en maak een wachtwoord aan..

EnergieVerbruiksManager

Kan ik nog gebruikmaken van de energieverbruiksmanager? +

De energieverbruiksmanager EVM) is nog tijdelijk beschikbaar, maar wordt binnenkort vervangen door ons nieuwe klantportaal. In dit vernieuwde portaal heb je nog meer inzicht in je verbruik, kosten en trends – en dat op een gebruiksvriendelijke manier via je computer of app. Je krijgt van ons bericht zodra je toegang hebt tot het nieuwe klantportaal. Tot die tijd kun je de EVM blijven gebruiken. Klik hier om in te loggen op de EVM.

Holland Energie Prijzen App

Wat is de Holland Energie Prijzen app? +

Met de Holland Energie Prijzen App volg je eenvoudig de actuele dynamische energieprijzen. Elke dag rond 13.00 uur worden op de spotbeurs de kwartierprijzen voor elektriciteit en de dagprijs voor gas vastgesteld voor de volgende dag. In onze App vind je de prijzen van vandaag en morgen (die rond 13.00 uur ge-update worden). Zo kun je slim inspelen op prijsdalingen en je verbruik afstemmen op de voordeligste momenten. Ideaal voor klanten met een dynamisch energiecontract.

Hoe krijg ik toegang tot de prijzen app? +

Je kunt onze Holland Energie Prijzen App gratis downloaden in de Appstore of Playstore. Klik hier voor meer informatie.

Slimme oplossingen

Biedt Holland Energie ook oplossingen met batterijen? +

Ja, wij bieden slimme oplossingen voor energieopslag met batterijen. Dit kan interessant zijn voor bedrijven die hun eigen opgewekte energie efficiënter willen gebruiken, piekverbruik willen verminderen of meer grip willen krijgen op hun energiekosten. Wil je weten wat er mogelijk is en of energieopslag ook voor jouw situatie interessant is? Kijk dan hier voor meer informatie over onze batterijoplossingen.

Biedt Holland Energie ook laadpalen aan voor zakelijk gebruik? +

Ja, wij bieden slimme laadoplossingen voor bedrijven, zowel voor eigen gebruik als
voor medewerkers of bezoekers. Denk aan laadpalen op kantoorlocaties, bij
bedrijfspanden of op parkeerterreinen.
Wil je weten wat er mogelijk is en welke oplossing het beste past bij jouw situatie?
klik dan hier voor meer informatie over onze laadpalen en diensten.

Stroometiket 2024

Uit welke energiebronnen is onze elektriciteit opgewekt? +

Na afloop van elk kalenderjaar wordt het stroometiket opgesteld conform de regels die de Autoriteit Consument & Markt stelt. Hierin zie je wat het aandeel is van de energiebron die gebruikt is. Klik hier voor het stroometiket van 2024.

Curtailment

Wat is curtailment en wat betekent dit voor mij als klant? +

Curtailment betekent dat (een deel van) de opgewekte duurzame energie tijdelijk niet
aan het net geleverd kan worden, bijvoorbeeld bij netcongestie. Dit kan gevolgen
hebben voor klanten met zonnepanelen of andere vormen van lokale opwek.

Wil je weten wat curtailment precies inhoudt en wat wij hierin voor je kunnen
betekenen? Bekijk dan deze pagina voor meer informatie en advies.

Dynamische energie

Wat is dynamische energie en wat zijn de voordelen? +

Bij een dynamisch energiecontract wisselen de stroom- en gasprijzen per kwartier of per
dag, afhankelijk van de markt. Dit biedt kansen om te profiteren van lage tarieven,
vooral als je je verbruik slim kunt sturen. Denk aan laden van een elektrische auto of
het gebruik van apparaten op momenten dat de prijs laag is.

Wil je weten hoe dynamische energie werkt en of het bij jouw situatie past? Bekijk dan deze pagina voor meer informatie en voorbeelden.

Gasvrij wonen

Ga je gasvrij wonen? +

Indien je gasvrij gaat wonen kan je de aansluit- en transportovereenkomst (ATO) die je met je netbeheerder hebt opzeggen. Je dient zelf de verwijdering van je gasaansluiting aan te vragen via de website www.mijnaansluiting.nl. De netbeheerder zal dan zorgdragen voor het verwijderen van de gasmeteropstelling en de aansluitleiding. Als je de gasaansluiting nog niet meteen wilt laten verwijderen, dan kan je de aansluiting laten afsluiten voor een periode van maximaal 12 maanden. Hierna is het aan jou om een keuze te maken tussen het opnieuw aansluiten of het alsnog definitief verwijderen van je gasaansluiting. Aan het opnieuw aansluiten zijn kosten verbonden, die de netbeheerder bij je in rekening brengt. Het verwijderen van je gasaansluiting is bij de netbeheerder kosteloos. Het blijft echter belangrijk dat je wel actief de aanvraag tot verwijdering doet.

Let op, in geval je je leveringsovereenkomst voor de levering van gas tussentijds beëindigd wegens o.a. het verwijderen van je gasaansluiting, zijn hier wel kosten aan verbonden in de vorm van een opzegvergoeding bij Holland Energie. Wil je meer informatie over de hoogte van de opzegvergoeding, dan kan je contact met ons opnemen.

Voorwaarden

Wat is een Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO)? +

Een ATO is een overeenkomst tussen een afnemer met een energie aansluiting en de netbeheerder in zijn gebied. Iedereen die gas of elektriciteit wil gebruiken heeft een aansluit- en transportovereenkomst met de netbeheerder in zijn gebied nodig. De netbeheerder verzorgt de aansluitingen en zorgt voor het transport van gas en elektriciteit.

Vóór de aanvang van de levering dient er een Aansluit- en transportovereenkomst aanwezig te zijn. Holland Energie zal uit naam van de betreffende netbeheerder(s) zorg dragen dat deze ATO tussen klant en de netbeheerder tot stand komt.

Op deze ATO zijn de Algemene-voorwaarden-voor-aansluiting-en-transport-elektriciteit-en-gas-voor-kleinverbruikers (2013) van toepassing.
Deze Algemene Voorwaarden en de ATO treft u aan op Voorwaarden webpagina.

Holland Energie helpt je

Holland Energie helpt je met het  optimaliseren van je energiehuishouding zodat je de vruchten daarvan plukt.  Alles onder 1 dak met 1 vast aanspreekpunt. Wil je meer informatie of een afspraak maken? Ook kan je direct een vrijblijvende offerte aanvragen.

Neem contact met ons op

Wij staan je graag telefonisch te woord om al je vragen te beantwoorden.

Bel 036 20 44 000

Direct online afsluiten

Sluit direct online af.

Direct een vrijblijvende offerte?

Vraag een vrijblijvende offerte aan.

Teruggebeld worden?

Liever teruggebeld worden?

Onze medewerkers staan voor je klaar

Door onze jarenlange ervaring in de energiesector weten wij dat onze klanten behoefte hebben aan een persoonlijke aanpak en aan transparante diensten. Wij weten uit ervaring dat je op zoek bent naar oplossingen voor je energie zaken. Dat deze betrouwbaar en naar je wensen ingevuld moeten worden. En je wilt uiteraard waar voor je geld. Holland Energie wil graag persoonlijke relaties opbouwen en je proactief adviseren door middel van inzicht in je energieverbruik.