Veelgestelde vragen
Hieronder tref je algemene informatie en antwoorden aan op veel gestelde vragen. Staat je vraag er niet bij bel dan op werkdagen tussen 9.00u -19.00u met onze persoonlijke medewerkers van de klantenservice 036- 20 44 000.
Wij zijn gevestigd aan de Transistorstraat 102 in Almere.

Aanpassen (bedrijfs)gegevens
Hoe verander ik mijn gegevens? +
Je kan je gegevens altijd veranderen via het Wijzigingen formulier. Onder ‘Personalia’ verander je gegevens als naam en adres.
Voor het doorgeven van de naamswijziging van je organisatie mag je telefonisch contact opnemen met ons. Houd je meterstanden bij de hand voor een snelle afhandeling.
Ben ik gebonden aan een opzegtermijn? +
Dit is afhankelijk van het contract dat afgesloten is. Raadpleeg je eigen contract. Bij het zich niet houden aan de gestelde opzegtermijn kan een boetesom in rekening worden gebracht.
Belasting / heffingskorting
Belasting besparen? +
Ben je de gebruiker van een WOZ-object waarop zich meer dan 1 gasaansluiting en/of meer dan 1 elektriciteitsaansluiting bevindt? Mogelijk kan je energiebelasting besparen. Als u het verbruik van de energieaansluitingen bij elkaar optelt, kan het zijn dat het totale verbruik in een lager belastingtarief valt waarbij we rekening houden of je WOZ-object wel of geen een zg. verblijfsfunctie heeft. Graag adviseren wij je over deze cumulatie van verbruik.
Heffingskorting bij adres met verblijfsfunctie +
Een leveringsadres heeft een verblijfsfunctie als iemand woont of werkt op dit adres. Je krijgt dan per elektriciteitsaansluiting een heffingskorting van € 524,92 excl. btw/ € 635,15 incl. btw (tarief 2025). Vermindering energiebelasting geldt niet bij gasaansluitingen. Ook voor je als zakelijke klant is er dus vaak wel sprake van een heffingskorting situatie.
Als er geen verblijfsfunctie op het adres is, krijg je geen vermindering energiebelasting. Per 1 januari 2015 heeft de overheid de beperkte vermindering energiebelasting voor een adres zonder verblijfsfunctie afgeschaft.
Meterstanden
Hoe kan ik mijn meterstanden doorgeven? +
Wanneer je je aanmeldt als klant bij Holland Energie en je hebt geen slimme meter, ontvangt je 10 dagen voordat je overstapt een verzoek om de meterstanden door te geven. Je ontvangt dan een email. Via de retour-email geef je de meterstanden door.
Welke meterstanden moet ik doorgeven? +
Als je geen slimme meter hebt ontvangen we graag de meterstanden elektriciteit en gas indien je beide van Holland Energie gaat afnemen. Je hoeft alleen de cijfers voor de komma aan ons door te geven. Als je wel een slimme meter hebt lezen wij die uit als je daar toestemming voor hebt gegeven.
Rekening en betalen
Mislukte automatische incasso? +
Wanneer betaling via automatische incasso niet lukt, voert Holland Energie deze binnen twee dagen nog een keer uit. Lukt de betaling via automatische incasso wederom niet, dan ontvang je van Holland Energie een herinnering per e-mail met het verzoek het te betalen bedrag zelf over te maken via een handmatige betaling. De kosten voor het verwerken van een zelf over te maken bedrag bedragen € 3,00 excl. btw/ € 3,63 incl. btw per overboeking.
Wat te doen bij ontbinding van de leveringsovereenkomst omdat ik niet betaald heb? +
Meld je binnen twintig dagen, nadat je het bericht hebt ontvangen van je netbeheerder, aan bij een nieuwe leverancier. Je kan er ook voor kiezen om bij Holland Energie te blijven, in dit geval moet je al je openstaande rekeningen en een waarborgsom betalen. Als je niet op tijd een leverancier hebt gevonden, loop je het risico om afgesloten te worden door je netbeheerder.
Voorschot
Waarom moet ik maandelijks een voorschot als termijnbedrag betalen? +
Het maandelijkse voorschot is bedoeld om te voorkomen dat je één keer per jaar een groot bedrag moet betalen. Daarom maakt Holland Energie aan het begin van het verbruiksjaar of contract een schatting van je verwachte energieverbruik. Die schatting wordt vervolgens verdeeld over het komende jaar en omgerekend naar twaalf maandelijkse voorschotten.
Overstappen naar Holland Energie
Hoe stap ik naar jullie over? +
Je kunt eenvoudig telefonisch of via onze website een aanvraag indienen, wij verzorgen de rest. Je hoef je niet af te melden bij de huidige leverancier. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice.
Hoe lang duurt de overstap? +
Het moment waarop je kunt overstappen, hangt af van het moment waarop u je contract (boetevrij) bij je huidige leverancier kan beëindigen. Eerder kan ook, maar dan bestaat dus de kans dat je een boete krijgt van je huidige leverancier. De feitelijke overstap is een geautomatiseerd proces waar je niets van merkt.
Kunnen we een overstapdatum afspreken? +
Je kan naar Holland Energie overstappen wanneer je contract bij je oude energieleverancier afloopt. Dit regelen wij, je hoeft daar zelf niets voor te doen. Je kan uiteraard ook eerder overstappen naar Holland Energie, maar dan kan je eventueel een boete krijgen van je oude leverancier. Een overzicht van boetes die gehanteerd worden door je leverancier kan je vinden op de website van de leverancier of voor consumenten op www.consuwijzer.nl
Leveren jullie ook alleen gas? +
Ja, Holland Energie kan ook alleen gas leveren. Doorgaans bieden wij stroom en gas aan.
Mijn energiecontract loopt pas over 7 maanden af. Kan ik me nu al bij jullie aanmelden? +
In dit geval laten wij je nieuwe contract ingaan per einddatum van je oude contract bij je huidige leverancier. Voor je nieuwe energiecontract hanteren we de energietarieven die wij kunnen vastleggen voor dat moment. Neem contact op met de klantenservice voor de mogelijkheden.
Ik ben een grootverbruiker, kan ik me ook aanmelden als klant? +
Ja, wij leveren ook aan grootverbruikers. Neem contact met ons op om dat te bespreken.
Word ik getoetst op kredietwaardigheid? +
Wij leveren méér voor minder met ons aanbod. Klanten die hun energienota’s niet betalen, kosten geld. Omdat we liever voorkomen dan genezen doen wij vooraf een kredietwaardigheidscheck via een gespecialiseerde partner vóór je als klant geaccepteerd wordt. Zodat we allebei geen risico lopen als het mis gaat met betalen.
Soms vragen we een waarborgsom als zekerheidsstelling +
Als uit de kredietwaardigheidstoets een betalingsrisico voor ons blijkt vragen wij je
een waarborgsom als zekerheidsstelling.
Energierekening
EAN-code +
De EAN-code is een uniek nummer waarmee wij je aansluiting kunnen herkennen.
Meterstanden +
Dit zijn de begin- en eindstanden die wij gebruikt hebben om je verbruik in de afgelopen periode te berekenen. Deze hebben wij van je netbeheerder, van jou of op ons verzoek van de netbeheerder vanuit je slimme meter ontvangen. Mocht dat niet gelukt zijn dan is er sprake van een schatting en wordt dit aangegeven.
Enkeltarief, normaaltarief en daltarief +
Je betaalt het enkeltarief als je meter 1 (actief) telwerk heeft. Al het verbruik wordt tegen dezelfde prijs (het enkeltarief) afgerekend. Wanneer je meter 2 (actieve) telwerken heeft, betaal je – afhankelijk van de mogelijkheden- of voor al het verbruik dezelfde prijs (het enkeltarief) of voor het verbruik in de daluren het daltarief. De daluren zijn van maandag t/m vrijdag van 23:00 tot 7:00 uur [in Brabant en Limburg van 21:00 tot 7:00 uur], in het weekeinde en op feestdagen. In de overige uren betaal je dan het normaaltarief. * Wij geven hetgeen van toepassing is op je energienota weer.
Normaal- en daluren +
De normaaluren zijn van maandag t/m vrijdag van 07:00 tot 23:00 uur. In Brabant en Limburg zijn de normaaluren van 07:00 tot 21:00 uur. Overige uren en officiële feestdagen zijn daluren. Holland Energie is gerechtigd haar prijzen aan te passen indien een/de netbeheerder(s) op enig moment mocht(en) beslissen om andere normaal- en daluren te hanteren dan hiervoor is aangegeven.
Regiotoeslag gas +
Bij Holland Energie betaal je een regiotoeslag gas ongeacht in welke regio je woont. Wij hanteren geen regiotoeslag afhankelijk van je aansluitadres maar één prijs voor het hele land. Dit is wel zo eerlijk en transparant.
Correctiefactoren gas +
De meterstand op je gasmeter wordt achteraf gecorrigeerd voor calorische waarde en (eventueel) voor temperatuur en hoogteligging:
- De calorische waarde is de hoeveelheid energie in een kubieke meter (m3) aardgas. Je netbeheerder stelt maandelijks de calorische waarde van het geleverde gas vast.
- Het volume van het geleverde gas is afhankelijk van de temperatuur in je gasmeter. Indien je meter niet corrigeert voor de temperatuur van het geleverde gas, corrigeren wij het met een standaardfactor.
- Het volume van het geleverde gas is afhankelijk van de hoogteligging van je gasmeter. Afhankelijk van de hoogte boven NAP corrigeren wij het met een standaardfactor.
Wanneer er sprake is van een van bovenstaande correcties wordt deze verrekend via aanpassing van de gemeten hoeveelheid.
Netbeheerkosten +
Dit zijn de kosten voor je aansluiting en het transport door de netbeheerder. De opbouw van deze kosten vind je op de website van je netbeheerder. Het bedrag wordt door de leverancier namens de netbeheerder bij je in rekening gebracht en aan hen afgedragen. Wie je netbeheerder is, is op de nota aangegeven.
Overheidsheffingen +
De overheid heft per kWh en m3:
- Energiebelasting, een heffing op elektriciteit en aardgas ingevoerd om verbruikers te stimuleren zuinig en bewust met energie om te gaan, en
- Opslag Duurzame Energie [O.D.E.], een opslag op elektriciteit en gas ingevoerd om de uitgaven ter stimulering van duurzame energie te dekken. Wij dragen deze bedragen af aan de Belastingdienst.
Vermindering energiebelasting +
Elk huishouden of bedrijf met een zg. verblijfsfunctie heeft een bepaalde hoeveelheid gas en elektriciteit minimaal nodig, hierover hoef je geen belasting te betalen. De energiebelasting wordt daarom verminderd met een vast bedrag per elektriciteitsaansluiting per jaar. Wij verrekenen dit op de (jaarlijkse) eindnota of maandelijks.
BTW +
De btw betaal je over alle leveringskosten, de netbeheerkosten én over de overheidsheffingen.
Nieuw termijnbedrag +
Wij bepalen je nieuwe termijnbedrag op basis van het verbruik in de afgelopen periode of een schatting voor de komende periode en de verwachte prijzen. Je termijnbedrag is exclusief eventuele teruggave heffingskorting.
Als je verwacht dat je verbruik de komende periode aanmerkelijk zal wijzigen, dan raden wij je aan het termijnbedrag te laten aanpassen.
Gasvrij wonen
Ga je gasvrij wonen? +
Indien je gasvrij gaat wonen kan je de aansluit- en transportovereenkomst (ATO) die je met je netbeheerder hebt opzeggen. Je dient zelf de verwijdering van je gasaansluiting aan te vragen via de website www.mijnaansluiting.nl. De netbeheerder zal dan zorgdragen voor het verwijderen van de gasmeteropstelling en de aansluitleiding. Als je de gasaansluiting nog niet meteen wilt laten verwijderen, dan kan je de aansluiting laten afsluiten voor een periode van maximaal 12 maanden. Hierna is het aan jou om een keuze te maken tussen het opnieuw aansluiten of het alsnog definitief verwijderen van je gasaansluiting. Aan het opnieuw aansluiten zijn kosten verbonden, die de netbeheerder bij je in rekening brengt. Het verwijderen van je gasaansluiting is bij de netbeheerder kosteloos. Het blijft echter belangrijk dat je wel actief de aanvraag tot verwijdering doet.
Let op, in geval je je leveringsovereenkomst voor de levering van gas tussentijds beëindigd wegens o.a. het verwijderen van je gasaansluiting, zijn hier wel kosten aan verbonden in de vorm van een opzegvergoeding bij Holland Energie. Wil je meer informatie over de hoogte van de opzegvergoeding, dan kan je contact met ons opnemen.
Slimme meter
Wat is een slimme meter? +
De slimme meter is een digitale energiemeter die anders dan de huidige meters voor elektriciteit en gas op afstand door de netbeheerder kan worden uitgelezen. De netbeheerder stelt de data aan ons ter beschikking wanneer wij die opvragen.
Daarnaast biedt de slimme meter de mogelijkheid om zelf nauwkeurig je verbruik te volgen. Dit leidt tot inzicht waardoor het makkelijker wordt om energie te besparen.
Wat heb ik aan een slimme meter? +
Met de slimme meter hoeft u geen meterstanden meer door te geven. Je netbeheerder leest de gegevens op afstand uit en geeft deze door aan Holland Energie. De [jaarlijkse] eindnota kan exact op een bepaald moment worden bepaald en dat voorkomt discussies over de juiste stand als je verhuist of overstapt naar een ander product of andere energieleverancier. Met de slimme meter kuan je je energieverbruik ook zelf gemakkelijk volgen, mede omdat je regelmatig een verbruiksoverzicht zult ontvangen. En dat kan je helpen energie te besparen.
Wat gebeurt er met mijn gegevens? +
Je meetgegevens worden standaard één keer in de twee maanden uitgelezen voor je verbruiksoverzichten. Meer gedetailleerde informatie over je verbruik, bijvoorbeeld over welke apparaten je in je bedrijf hebt of op welke tijdstippen je bedrijf gesloten is, is niet beschikbaar. Daarnaast moeten wij ons altijd houden aan de Wet bescherming persoonsgegevens. Wij nemen bovendien uitgebreide maatregelen om ons netwerk en dataverkeer te beveiligen.
Wanneer krijg ik een slimme meter? +
Je ontvangt een slimme meter indien je elektriciteit aansluiting kleiner is dan 3x80A en indien het technisch mogelijk is.
Bij het afsluiten van een energie contract met Holland Energie krijg je via een prioriteitsaanvraag zo snel mogelijk de beschikking over een slimme meter. Deze vervroegde plaatsing regelen wij voor je en de kosten zijn voor ons*. Wij zijn echter wel afhankelijk van de voorwaarden van de netbeheerder, o.a. of plaatsing technisch mogelijk is.
* geldt uitsluitend voor kleinverbruik aansluitingen waarop een minimaal verbruik wordt gemeten van 15.000 kWh elektriciteit/jaar of 4.500 m3 gas/jaar en vanaf een 3-jarig contract. Bij een lager energieverbruik kan je als je de slimme meter wil de € 60,00 excl. btw zelf betalen. Voor consumenten berekenen we € 1,00 incl. btw per aansluiting met een minumum van € 2,00 incl. btw per huishouden per maand door via de vaste leveringskosten.
Kan ik plaatsing van de slimme meter weigeren? +
De slimme meter is niet verplicht. Als je de slimme meter echt niet wilt, dan kan je deze weigeren. Je houdt dan je oude meter of je krijgt een digitale meter die niet automatisch de standen doorstuurt.
Hoe werkt de slimme meter? +
De slimme elektriciteitsmeter heeft meerdere telwerken. Hiermee kan je zowel je verbruikte elektriciteit als je teruggeleverde energie aflezen. Er zijn heel veelverschillende soorten slimme meters in omloop.
Een slimme meter staat via het GPRS netwerk in verbinding met de meetverantwoordelijke. Deze communicatie maakt het mogelijk om de meter op afstand te ‘blokkeren’ en weer ‘vrij te geven’. Staat er geen ‘Connect’ in het scherm, dan is je meter op afstand geblokkeerd en kan je de schakelaar niet gebruiken. Na vrijgave komt er weer ‘Connect’ op het display van je meter te staan en kan je de elektriciteit weer inschakelen.
Controlelampje
Op een digitale meter zitten 2 of meer controlelampjes, afhankelijk van het type meter.
Knippert het controlelampje dan wordt er elektriciteit verbruikt of teruggeleverd. Hoe sneller het lampje knippert hoe meer stroom er wordt verbruikt/teruggeleverd. Brand het controlelampje continu, dan is er geen verbruik!
Voorwaarden
Wat is een Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO)? +
Een ATO is een overeenkomst tussen een afnemer met een energie aansluiting en de netbeheerder in zijn gebied. Iedereen die gas of elektriciteit wil gebruiken heeft een aansluit- en transportovereenkomst met de netbeheerder in zijn gebied nodig. De netbeheerder verzorgt de aansluitingen en zorgt voor het transport van gas en elektriciteit.
Vóór de aanvang van de levering dient er een Aansluit- en transportovereenkomst aanwezig te zijn. Holland Energie zal uit naam van de betreffende netbeheerder(s) zorg dragen dat deze ATO tussen klant en de netbeheerder tot stand komt.
Op deze ATO zijn de Algemene-voorwaarden-voor-aansluiting-en-transport-elektriciteit-en-gas-voor-kleinverbruikers (2013) van toepassing.
Deze Algemene Voorwaarden en de ATO treft u aan op Voorwaarden webpagina.
Holland Energie helpt je
Holland Energie helpt je met het optimaliseren van je energiehuishouding zodat je de vruchten daarvan plukt. Alles onder 1 dak met 1 vast aanspreekpunt. Wil je meer informatie of een afspraak maken? Ook kan je direct een vrijblijvende offerte aanvragen.


Direct een vrijblijvende offerte?
Vraag een vrijblijvende offerte aan.
Offerte aanvragen

Zakelijk Offerte



Onze medewerkers staan voor je klaar
Door onze jarenlange ervaring in de energiesector weten wij dat onze klanten behoefte hebben aan een persoonlijke aanpak en aan transparante diensten. Wij weten uit ervaring dat je op zoek bent naar oplossingen voor je energie zaken. Dat deze betrouwbaar en naar je wensen ingevuld moeten worden. En je wilt uiteraard waar voor je geld. Holland Energie wil graag persoonlijke relaties opbouwen en je proactief adviseren door middel van inzicht in je energieverbruik.

Contact opnemen
Contact